Selasa, 27 Mac 2018

Penulisan Buku Rekod Mengajar Ketika Peperiksaan/Ujian

Buku rekod mengajar guru merupakan perkara paling penting sekali dalam perkhidmatan sebagai guru, boleh dikatakan ia sebagai 'nyawa' guru, perlu dijaga dan direkod dengan baik. setiap minggu perlu dihantar kepada Ketua Jabatan untuk disemak dan ia berfungsi sebagai tempat rujukan guru lain sekiranya tempat guru diganti oleh orang lain. Penulisan buku rekod pula seharusnya sehari sebelum pdpc dijalankan. kerana anya sebagai perancangan cikgu untuk sesi pdpc akan datang. 
Hari ini cikgu nak kongsikan penulisan buku rekod mengajar ketika waktu peperiksaan. Sekolah cikgu telah menetapkan setiap kali peperiksaan, buku rekod mengajar mestilah ditulis dengan lengkap mengandungi perkara-perkara yang berkaitan dengan peperiksaan. 

Cara penulisan buku rekod sewaktu ujian/peperiksaan ialah :

                         

-- - - Cara penulisan peperiksaan mungkin berbeza mengikut pentadbir atau kawasan masing-masing. Terpulang kepada cara masing-masing untuk menulis asalkan buku rekod ditulis. Ada juga pentadbir yang membenarkan untuk menampal jadual ujian dalam buku rekod. Setiap cara pun betul yang penting kerajinan kita untuk menggunakan buku rekod sebagai perekodan kerja sehari-hari kita.

p/s : cikgu masih gunakan buku rekod yang bertulis menggunakan pen hitam sahaja. Ada sekolah yang dah advance menggunakan fail dan isi rekod dicetak sahaja. yang penting ada rekodnya.

Tiada ulasan: