Selasa, 24 April 2018

Mobile Spa Retosc Spa kembali lagi!

Salam mobile spa

Pencapaian akademik tidak boleh dijadikan kayu ukur kepada pelajar lepasan sekolah ini untuk mencari pekerjaan, kemahiran yang dipelajari di sekolah memainkan peranan bagi memastikan murid berkeperluan khas di sekolah ini ditempatkan bekerja sesuai dengan kemahiran yang mereka telah pelajari. Sesuai pula dengan penganugerahan sekolah kluster yang telah diterima, menawarkan  peruntukan bagi menambahbaik prasarana sedia ada, sebuah spa bercirikan moden dan serasi dengan bidang yang ditawarkan dibina atas inisiatif untuk mempersiapkan murid berkeperluan khas ke alam kerjaya sebenar. Spa yang diberi nama Reflexology Edu Tourism One Stop Centre atau singkatannya RETOSC SPA diwujudkan adalah sebagai tempat latihan untuk melahirkan pekerja yang berkemahiran dalam bidang refleksologi, dandanan rambut, juruestetik dan bidang operasi pengemasan. Murid akan didedahkan dengan suasana sebenar alam pekerjaan dan berurusan dengan pelanggan sebenar dari kalangan komuniti sekitar. Namun kekangan yang timbul adalah apabila kedudukan spa yang berada di dalam kawasan sekolah, membataskan kehadiran pelanggan daripada luar dan  mengambil kira isu keselamatan murid di sekolah. Di atas isu itu, RETOSC SPA mengambil pendekatan dengan mengadakan perkhidmatan secara bergerak (mobile) bagi memenuhi objektifnya. RETOSC SPA menubuhkan satu unit yang diberi nama Projek Spa Bergerak bagi menjalankan fungsinya secara bergerak daripada perancangan sehinggalah kepada pelaksanaan. Hari ini perkhidmatan mobile spa di Plaza Angsana JB. Selama 4 hari cikgu akan berkampung memberi perkhidmatan refleksologi, manikur, membuat demonstrasi penggayaan rambut, demo ukiran buah dan lipatan napkin.So hari ini cikgu nak bercerita persediaan yang perlu dibuat bagi memastikan program mobile spa retosc ini berjalan lancar. 

Seperti biasa apabila ada perkhidmatan seperti ini, akan adanya kerahan tenaga daripada guru kepada murid. Murid diminta menyediakan semua peralatan yang diperlukan. Murid yang dipilih pula telah biasa dengan perkhidmatan sebegini kerana murid yang dipilih terdiri daripada murid tahun 2 dan tahun 3.

Persediaan kelengkapan
Selalunya apabila tempat telah dikenalpasti semua murid yang terlibat telah bersedia dan tahu apa yang akan diperlukan.


Persiapan tempat
Sesampainya kami di tempat yang disediakan untuk mobile spa ini, kami terus menyusun peralatan yang dibawa. Perbincangan ringkas tentang tempat refleksologi dan manikur diadakan bagi mencapai kata persetujuan. Bagi tempat yang kecil selalunya agak sukar untuk menyusun mengikut keselesaan pelanggan. Namun, tempat yang disediakan haruslah sesuai dan menarik minat pelanggan untuk berkunjung.




Promosi
Murid yang bertugas akan membuat promosi dengan cara mengedarkan pamphlet di sekitar kawasan plaza angsana. Promosi juga dijalankan melalui media sosial guru-guru dan fb rasmi retosc spa.


Pelanggan sasaran

Sasaran pelanggan yang tepat akan menjamin pulangan jualan yang baik dan berterusan. Strategi ringkas diperlukan  untuk berupaya memuaskan hati golongan yang tepat, iaitu mereka yang benar-benar mahukan produk atau perkhidmatan. Harga perkhidmatan juga akan disesuaikan mengikut keadaan sosioekonomi pelanggan. Pelanggan yang terdiri daripada majikan dalam bidang yang sama selalunya diambil berat dan pengeluaran murid yang terbaik ditonjolkan.

Penulisan di atas ialah beberapa faktor yang mempengaruhi kejayaan mobile spa retosc. Di penulisan lain pula nanti cikgu akan kongsikan beberapa faktor lain lagi.

Sekian sahaja untuk kali ini
Salam spa retosc 
#okuinaction #retoscspa #mobilespa #smpkvip




Tiada ulasan: