Apakah itu 5S ?
5S merupakan satu amalan budaya daripada masyarakat Jepun, dengan fokus untuk mewujudkan satu suasana kualiti di sesebuah organisasi yang mampu memastikan standard yang ditetapkan serta menerapkan semangat untuk penambahbaikan berterusan. 5S merupakan singkatan kepada perkataan Jepun iaitu :
1. SEIRI (SISIH)
- Sebarang halangan keatas laluan mesti dialihkan.
- Elakkan barangan bercampur - sisihkan.
- Elakkan kesesakan – susun semula barangan dan elakkan pengumpulan yang tidak perlu.
- Buat senarai rujukan ~ cepat & mudah.
- Pastikan status barangan (keutamaan), kurangkan barangan peribadi.
2. SEITON (SUSUN)
- Konsep FIFO digunakan di tempat yang perlu.
- Susunan untuk peralatan – perlu ditandakan atau dilabelkan (Nombor rujukan untuk peralatan yang disimpan dalam satu tempat)
- Peraturan asas “Hanya kaki di atas lantai” ~ sebarang objek yang mudah alih hendaklah ditandakan.
- Gambarajah pejabat atau susun atur peralatan ~ Susun supaya ruang kelihatan luas, mudah untuk pergerakan dan selesa (Gunakan kreativiti untuk tujuan tersebut)
- Papan kenyataan ~ Buat susunan yang betul, sempadan, memo dikemas kini (Lebih baik jika ada tarikh tempoh untuk notis tersebut)
- Poster & bingkai gambar ~ Dicadangkan untuk membuat susunan sama aras atau seragam.
3. SEISO (SAPU)
- Buktikan ada aktiviti pembersihan pada lantai, dinding, siling, peralatan, papan putih, dll.
- Pastikan pembersihan juga dibuat di kawasan yang tersorok.
- Pertimbangkan kesesuaian kawasan kerja yang cukup terang dan faktor persekitaran yang lain.
- Jika ada jadual pembersihan harian, ia perlu dikemas kini.
- Tindakan ke atas barangan yang rosak (laporan & status)
4. SEIKETSU (SERAGAM)
- Kod warna ~ contoh untuk rujukan fail, bekas penyimpan, dll.
- Pokka -Yoke ~ kaedah pencegahan dari kesilapan.
- Pengurusan kabel/wayar ~ kabel hendaklah diikat kemas (Tidak boleh tergantung longgar atau di atas lantai tanpa penutup yang sesuai)
- Penjimatan tenaga ~ Tanda pada suis lampu /penghawa dingin.
- Papan Tanda amaran BAHAYA, KELUAR dan ALAT PEMADAM API.
- Sudut 5S ~ Tunjuk serta kemas kini aktiviti yang dijalankan.
- Person In Charge (PIC): ~ Kaedah / peraturan dalaman dan orang yang bertanggung jawab keatas kawasan tersebut.
5. SHITSUKE (SETIA DIRI/DISIPLIN)
- Clean as you go (CLAYGO) ~ kemaskan sebelum tinggalkan tempat makan.
- Pakaian seragam ~ seharusnya bersih & kemas.
- Pemahaman & komitmen terhadap konsep S5 ~ kerja berpasukan.
- Peraturan keselamatan ~ seharusnya dipatuhi oleh semua pekerja.
- Buat amalan 5S-5minit setiap hari.
- Komunikasi yang baik & etika menjawab panggilan telefon.
- Tunjuk serta kongsi kisah kejayaan tentang 5S.
Pdpc cikgu kali ini menjurus kepada kandungan pembelajaran menggunakan elemen penyelenggaraan salun rambut. Apa yang paling penting dalam penyelenggaraan ialah susunatur yang kemas yang boleh dicirikan dalam elemen 5S. Jadi untuk projek kali ini, cikgu nak buat satu sudut 5S supaya anak murid cikgu ingat apa yang terkandung dalam 5S tersebut. untuk membuat sudut itu, bahan-bahan yang cikgu perlukan ialah :
1. Papan penutup almari yang dikitar semula
2. Pinggan kertas yang dibeli di kedai eco
3. Cat
4. Berus cat
Pertama sekali cikgu memilih warna hitam sebagai latar belakang projek cikgu. Sebab utama ialah kerana warna hitam senang digabungkan dengan apa-apa warna.Jadi anak murid cikgu kenalah cat papan itu menjadi warna hitam kesemuanya.
Selepas siap dicat, cikgu nak gabungkan dengan pinggan kertas warna merah. Barulah cikgu dapat idea untuk buat corak bunga-bungaan di taman yang hijau. Ala-ala proses fotosintesis pula.. cuma tiada unsur air. Lepas tu cikgu susun jadi bentuk macam di bawah ni ha.
Taaraaa. dah siap pun lukisan rumput menghijau pada papan tu. Sekarang anak murid cikgu tengah menghias dengan batang pokok bunga supaya nampak kesinambungan di situ.
Dan seterusnya dihiasi dengan matahari yang bertulis 5S. 5S menyinari pokok bunga menjadikan ianya menjadi mekar dan cantik tersusun.
Dan proses yang akhir sekali anak murid cikgu melekatkan perkataan SISIH, SUSUN, SAPU, SERAGAM, SELISIH yang diprint.
FInally.. inilah hasil anak murid cikgu yang cikgu akan letakkan dia di sudut 5S di dalam kelas.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan